Ultimate magazine theme for WordPress.

متادیتا ، بزرگترین مشکل کوچک صنعت موسیقی در جهان

متادیتا ، بزرگترین مشکل کوچک صنعت موسیقی در جهان

در دنیای موسیقی، متادیتا بیشتر به اعتبارهای ترانه ها در سرویس های اسپاتیفای و اپل موزیک و مشابه آنها گفته می شود و شامل همه اطلاعات مرتبط با یک آهنگ یا آلبوم منتشر شده از جمله عنوان ها، آهنگسازان ، نام تولید کننده ، ناشران برچسب رکورد و غیره نیز میشود .
این اطلاعات باید در بین انواع پایگاه داده های گسترده هماهنگ باشند تا اطمینان حاصل گردد که هنگام پخش یک آهنگ ، افراد حقیقی هزینه کرده و آن را دریافته نموده اند اما اغلب اینطور نیست. شاید به نظر می رسد این موضوع یکی از کوچکترین و خسته کننده ترین مسائل در موسیقی باشد اما همانطور که مشخص است خیلی مهم و پیچیده است و باعث ورشکستگی بسیاری از آهنگسازان شده که قادر به پرداخت آن برای کار خود نبوده اند.
“با گذر هر ثانیه،صدای افتادن یک پنی را میشنوم.” گفته ی نوازنده ایست که میخواست بی نام بماند زیرا به مرور اینچنین عواقبی، اشاره داشت.
با گذر هر ثانیه ،صدای افتادن یک پنی را میشنوم و این مشکل هنوز حل نشده است.

جایزه بین‌المللی پیانو به چه کسی رسید ؟

وارد کردن اطلاعات صحیح درباره ی صدها ترانه ، باید خیلی آسان باشد اما چندین دهه است که مشکلات متادیتا صنعت موسیقی را تحت فشار قرار داده است. نه تنها استانداردهایی برای چگونگی جمع آوری یا نمایش متادیتای موسیقی وجود ندارد بلکه نیازی به بررسی صحت و دقت متادیتای ترانه ها، قبل از پخش آنها نیست و جایی برای ذخیره متادیتای موسیقی تعبیه نشده است. در عوض ، بخش هایی از آن اطلاعات در صدها مکان مختلف در سراسر جهان نگهداری می شوند. در نتیجه مشکل خیلی بزرگتر از یک غلط املایی هنگام کلیک روی اعتبار یک آهنگ در Spotify است. متادیتاهای بد یا گمشده یا ناسازگار با آهنگ ، مشکلاتی است که از قبل بوده و بر اساس برخی برآوردها میلیاردها دلار روی میز است که هرگز به هنرمندانی که یک اثر را به وجود آوردند ، پرداخت نمی شوند. همانطور که موسیقی ساخته میشود و مصرف آن نیز به سرعت افزایش یافته و متادیتای دقیق میتواند کاربر را به سمت نوازنده و دست در کاران موسیقی که آن را ساخته ، پخش و یا مجوز گرفته اند سوق دهد و موجب گشته تا درآمد به سمت آنان هدایت شود.
اما چند دلیل باعث میشود که این فرآیند بدرستی انجام نگردد. اول اینکه، فرمت استانداردی برای متادیتا وجود ندارد و اغلب اطلاعاتی که بین افراد و پایگاه داده ها نوشته میشوند و انتقال می یابند ممکن است از بین بروند و یا نادرست وارد شوند.
یکی از معروفترین وکلای سرگرمی Jeff Becker از Swanson می گوید: بخشی از مشکل این است که هر کسی می تواند در نرم افزار این شرکت ها بنویسد و این باعث میشود این اعتبارات متفاوت باشند. ” اگر یک مهندس نرم افزار بخواهد که اعتباری به پایگاه داده ارسال نماید، پایگاه داده این فیلد را ندارد، آنها تصمیم میگیرند که آن را تغییر داده یا کاملا نادیده بگیرند که معمولا هم آن را نادیده می گیرند و این اعتبار جایی ندارد.”
هر پایگاه داده مجموعه قوانین خود را دارد. اگر چندین هنرمند در یک قطعه با هم همکاری داشته باشند و بخواهند که نامشان در محل نام خواننده قید شود و به Apple Music ارائه گردد ، باعث بروز خطایی با عنوان “خطای ادغام هنرمند” در Apple Music و Spotify می شود. وارد کردن “نام و نام خانوادگی” نیز رد خواهد شد. روش هایی برای جایگزینی متادیتا در یک فایل و آهنگ وجود دارد که همه چیز با هم وارد می شوند ،اما به طور کلی توزیع کنندگان می خواهند که حذف شوند زیرا که باعث “مشکلاتی برای آپلود” نیز می شود.
دومین مشکل بزرگ این است که اطلاعات وارد شده در وهله اول ، اغلب اشتباه است . یک آهنگ پیش از انتشار هنرمند از طریق چند آهنگساز ، مهندس ، تولید کننده عبور میکند و هر سازنده امکان بالقوه ای برای مانع تراشی را داشته واین زنجیره نگهداری داده ، شانس بیشتری برای حفظ اطلاعات ناصحیح را دارد. یک آهنگساز می تواند نامش را داخل یکی از این پایگاه داده ها بیاورد و یا تولید کننده ای که در یک قطعه کار کمتری انجام داده ، می تواند حذف شود و یا دراتصال متناوب بین دو پایگاه داده ممکن است یک خطای فنی رخ بدهد و اطلاعات حذف شود.حتی متادیتا در یک آهنگ ،فرا تر از انتظارات می تواند پیچیده باشد.
Nicki Molinder ،بنیانگذار شرکت Auddly (در حال حاضر session) می گوید: در سال 2016 یک آهنگ نسبتا موفق بیش از 4 آهنگساز و ناشر داشت و این به متادیتا این شانس را می داد که اطلاعات نادرستی را ارائه دهد و اگر اعتبار شخصی از بین رفته یا به اشتباه قید شده یا با راهنمای جریان پلتفرم مطابقت نداشته باشد ، می تواند همه کسانی را که شامل بوده اند را نیز تحت تاثیر قرار دهد.همه این خطاهای کوچک جمع و برآورد می شوند و تقریبا 25 درصد از پرداخت مردمی به ناشران پرداخت نشده و یا به صورت غیر قانونی پرداخت می گردد.
Molinder می گوید ممکن است که شما در یک پایگاه داده ، دیتای خود را دریافت کنید اما بقیه را 100 درصد و کامل صحیح دریافت نکنید . اگر برای شما فایل کامل ارسال نشود ، هیچ کس دیگری نیز قادر به ارسال آن نیست.
پس از انتشار آهنگ متادیتا به عنوان یک اشتباه حذف میشود.
در حالت ایده آل ، هنگامی که کار یک آهنگ به پایان می رسد، متادیتا توسط هنرمند یا تولیدکننده ساخته می شود و آنها می توانند آن دیتا را به برچسب رکورد ، توزیع کننده و یا ناشرها ارائه دهند . در حقیقت هنگام تایید و توزیع، این فرآیند اغلب فریبنده است . هنرمندان و لیبل ها فرآیند تولید آهنگ را سریعا متوقف می کنند و پس از آن متادیتا به عنوان یک اشتباه حذف میشود .
Joe Conyers lll یکی از بنیانگذاران پلتفرم مدیریت حقوق songtrust دیجیتال میگوید: “بسیاری از این اعتبارات و مذاکرات بر روی یک قطعه کاغذ اتفاق نمی افتد بلکه بعد از این واقعیات اتفاق می افتند. ” ممکن است که خطای متادیتا را بعد از ارسال آن به پایگاه داده ، اصلاح کنید اما این به شخصی که آن را جذب و اصلاح کرده بستگی دارد. حتی اگر برطرف شود این بدان معناست که تمام هزینه هایی که پرداخت میشود را به دست آورده است. هر شرکت و مجموعه قوانین مختلفی برای رعایت حق امتیاز را دارند. موسیقیدانی که 40000 دلار بدهکار بود به دلیل یک مشکل فنی بین دو پایگاه داده ، فراموش و بسیاری از اعتباراتش حذف شد و حق او نیز توسط شرکت پرداخت نشد. این تقصیر موسیقیدان نبود ، زمان زیادی طول کشید تا بقیه این موضوع را متوجه شوند .
تصور میکنیم که ما می توانیم اعتبارات فیلم یا تلویزیون را در LMDb تصدیق کنیم و همه چیز را ببینیم. دستیار تولید Jackson که اخیرا میزبان پانل مستقل متادیتا در کنفرانس music Biz 2019 در Nashvill گفت: ” تغییرات در متدیتا و استاندارد ها بسیار کند است.”
داشتن یک پایگاه داده و تنظیم استاندارد هایی برای متادیتای موسیقی (ایده Jackson برای IMDb موسیقی)
به نظر میرسد برای رسیدن به این هدف ساده و برای رسیدن به آن باید قید بسیاری از بزرگترین و قدرتمندترین موسسه های موسیقی را برای چندین دهه ، زد و دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد .
در حال حاضر علاوه بر آهنگ ها بلکه از طریق راه های مختلفی که ده ها سال پیش در دسترس نبود، کسب درآمد میشود. Simon Dennett افسر ارشد تولید در Kobalt میگوید:” به زمانی فکر کنید که مردم CD میخریدند که نسخه اصلی از آهنگ های موفق و رسمی بود” امروزه این صدمه بزرگ ، انواع مختلفی میتواند داشته باشد، مانند ریمیکس ها، کاورها، بسته های نمونه، فیلم های یوتیوب ضبط شده به زبان دیگر و غیره باشند که در کل می توانند “تریلیون ،تریلیون معاملات” را تولید کنند که هر معامله یک سنت است. Dennett میگوید ” حجم داده ها که در حال حاضر باید مدیریت شوند، به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.”
این تنها راه فهرست بندی محتوا نیست بلکه حقوق موسیقی نیز تکه تکه شده است. بنابراین نواقص متادیتای
آهنگ ها، در پایگاه های مختلف تکرار می شوند و پایگاه داده ، برچسب ها، ناشران ، موسسات جمع آوری را در خود حفظ می کند. دیتاهای موسیقی واقعا پیچیده هستند و این نقشه یک جریان وحشتناک از music maze و توضیحی از sonic bids در مورد نحوه ردیابی مالکیت آهنگ است که با پرداخت هزینه برای تحقق اش پایان میابد.
برای ایجاد یک پایگاه داده متمرکز جهانی ، برای متادیتای آهنگ ها، چندین بار تلاش شده است که همیشه با شکست روبرو شده. از جمله دلایل متعدد آن ، مبارزه بین جناح های مختلف موسیقی ، چالش های قوانین بین المللی، عدم تمایل به اشتراک گذاری اطلاعات و مسائل مربوط به بودجه است. عوامل ایجاد کننده موانع دیگری نیز وجود دارد مانند زبان های مختلف، قوانین مختلف حق تکثیر و فرهنگ های صنعت موسیقی در سراسر جهان که اغلب با یکدیگر اختلاف دارند.
تشکیل یک پایگاه داده جهانی برای متادیتا آهنگ همیشه با شکست مواجه بوده است.
امروزه جناح مشخصی از صنعت موسیقی که باید مسیری را رهبری کند یا مسئول تامین متادیتا موسیقی باشد ، وجود ندارد. برخی تصور می کنند که شرکت های پخش موسیقی دیجیتال مانند Distro kid یا Tune core ، برای آموزش هنر مندان می توانند بیشتر تلاش کنند چرا که اغلب آنها تنها مرکز تماس با هنرمند، قبل از اینکه آهنگشان در سیستم های عامل پخش و جریان یابد ، هستند.به پیشنهاد برخی مانند Jackson ، آهنگسازان و توزیع کنندگان برای حفظ سوابق متادیتا باید آموزش ببینند، او میگوید:”تصور میکنم هنگامی که metadata را در اسرع وقت از منبع دریافت کنیم اقدامات ما در دراز مدت براحتی میسر خواهد گشت.” اما بسیاری از هنرمندان نمی دانند که باید مراقب متادیتا باشند و یا اینکه مسائل مربوط به آن ممکن است بر چک های پرداختی شان نیز تاثیر گذار باشد چونکه که مسائل حق امتیاز بسیار پیچیده است. هنرمندی که درباره او صحبت شد Grammy گفته است: ” صادقانه میگویم که نمیدانم کجا باید بیابمش.” بسیاری از استارتاپ ها تلاش می کنند که هنرمندانی تربیت کنند که مواظب متادیتا باشند. اما این یک نبرد سخت است. یک برنامه موبایل رایگان به هنرمند اجازه می دهد یک توافق دیجیتالی ایجاد کنند که همکاران در آن آهنگ و درصد مالکیتشان را مشخص کنند.البنه Credit creator تکنولوژی است که در نرم افزار تولید موسیقی Pro Tools برای جای دادن اعتبارات آهنگ در فایلهای خود نرم افزار ، تعبیه شده است.
هنرمند مذکور Grammy می گفت: “صادقانه میگویم که نمیدانم کجا باید بیابمش.”
نکته ای که هرکسی آن را قبول دارد اینست که در حالی که همه چیز رو به راه است ، راه طولانی در پیش است.
اگرچه ایده پردازش متادیتا های استاندارد و متمرکز شده دلهره آور است، بسیاری معتقدند که این چیزی نیست که به آن متوسل شویم. به غیر از پاک کردن خطاهای نگهداری ضبط، باعث جلوگیری از هدر رفتن درآمد نوازندگان و نیز موجب رسیدن آنها به پول مورد نظرشان می گردد. Dennett میگوید: “روند به دست آوردن داده های جغرافیایی ،اطلاعاتی و مالکیتی بسیار پراکنده و با کیفیت بالا و قراردادن آن در یک نمای جهانی هماهنگ ، چالش برانگیز اما ماموریتی باشکوه است.”حتی Conyers lll آن را ساده تر می کند و میگوید: ” این یک رویای خوب است.”

منبع cnet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.